Нестандартні уроки

Урок КВК

6 клас У світі рослин. Брейн-ринг

СВЯТО «СИМВОЛІКА КВІТІВ»
Наші пращури намагалися ще з колиски привчити немовлят свято ставитися до всього живого й неживого ,що оточувало дитину. Поетизований текст колисанок одухотворив шляхетну повагу до звірів, багато рослинного і тваринного світу.
«ПАРУБОЧОК, ЯК ХМЕЛЬОЧОК»
Хміль звичайний з родини Коноплеві – багаторічна дводомна рослина, заввишки 3-6 м з м’ясистим повзучим кореневищем і витким, чотиригранним, жорстким стеблом. Листки супротивні, довго черешкові, біля основи серцеподібні, три-п’ятилоппатеві (верхні-чергові, цілісні), округлі або яйцеподібні, по краю великопилчасті, зверху темно-зелені, зісподу світліші, залозисті. Квітки одностатеві, правильні, пазушні або верхівкові. Чоловічі суцвіття волотисті, жіночі – головчасті, з великими приквітками. Приквітки жіночих квіток після цвітіння дуже розростаються, утворюючи шишку. Плід – кілюватий, сплющений горішок.
Росте у вільшняках, по сирих і мокрих чагарниках. Тіньовитривала рослина. Цвіте в липні-серпні. Поширена по всій Україні, щедро оспівана в культурі. Заготівля можлива в усіх областях.
Хміль – символ життя, символ козака, парубка.
У шелесті зеленого листя хмелю почули давню легенду.
Спливали весни. Та не марніла врода молодої Катрі. Знали про неї в найглухіших селах Поділля. І не дарма стільки пісень склав для красуні молодий козак Іван. Мріяв він про той день, коли назве дівчину своєю дружиною і привезе до рідного села.
Бідний був Іван, а серце мав щире та правдиве. І люди знали Івана, бо ніхто так не вмів співати пісень, як цей молодий козак. Тому кликали його на весілля, просили проспівати для молодих нову пісню.
На весіллі й зустрівся Іван з Катериною. Відтоді всім серцем покохав її. Пас панську худобу, по копійці збирав гроші, готувався до весілля.
Та трапилося лихо. Уподобав красуню старий пан і вирішив він узяти її собі за дружину.
Одного разу покликав пан до себе батька дівчини і почав вимагати повернення боргу або… віддати за нього дочку.
Довідався про це Іван, та не підкорився злій долі. Уночі викрав він свою красуню й подався з нею на тихі луки понад Бугом-рікою.
У густих верболозах наздогнали їх панські слуги. Скрутили Іванові руки, забрали К атрю й повезли до панського двору.
Довго думав пан, як покарати Івана. А потім розіслав по всіх-усюдах своїх гінців з наказом, щоб на завтра люди сходилися до маєтку, де пан каратиме Івана.
Наступного дня вранці привязали Івана до старої груші у дворі, поставили варту.
Підходили люди до козака і тихо прощалися з ним:
-       Несила на тебе врятувати…
А тим часом гуляв на Поділлі славний козак запорізький, що мав прізвисько Хміль. І саме в той час, як пан почав свій суд, несподівано з гурту людей вийшов невисокий, але міцний чоловік з палицею в руках.
-Козак Хміль! Козак Хміль! – загомоніли люди, з надією дивлячись на нього.
-То яку кару для Івана вигадав вельможний?
Сердито подивився на козака Хміля пан і повагом рушив до нього.
-Хто забирає чуже добро, той злодій,-сказав пан.- А злодіїв ще наші предки карали, щоб не простягали рук до чужого.
І цей грабіжник також заслуговує кари – стратити! Так сказав я, його пан. І карати будемо ось цією твоєю палицею! – зареготав.
-Скажи тоді, вельможний,- спитав його спокійно козак Хміль,-скільки ти відняв чужого добра для свого маєтку? Ти украв наше поле, крадеш нашу працю,наші гроші. Ти – злодій!І як вимагає давній звичай нашого краю, злодіїв карають смертю. Тож будемо нині карати не бідного Івана , а тебе, вельможний пане.
Побілів тоді розлючений пан.
-Не слухайте його,люди!    Цей козак хоче порушити давні традиції. Одвічно були бідні й багаті. Бідні мусять коритись багатим. Не може бути пан жебраком! Як ніколи не зазеленіє оця палиця, що її тримає у своїх руках Хміль, так ніколи не стануть іншими наші закони!
-Але ж ця палиця може зазеленіти,- мовив козак.
-Якщо це станеться, то я віддам Іванові красуню Катерину і прощу всім борги, роздам людям свої маєтки й отари. А якщо ж ні, то будемо карати козака Хмеля разом з Іваном, бо він скривдив мене – назвав розбійником,- сказав пан.
Попросив тоді козак Хміль, щоб принесли йому води. Викопав ямку, встромив палицю, засипав землю. Потім полив суху землю водою. І палиця зазеленіла ніжними листочками.
Почорнів від люті пан і почав горлати,:
-Він чаклун, чародій!.. Багато лиха заподіє він нашому люду!
Вийшов тоді наперед один старий, білий, як молоко, чоловік та й каже:
-Не чари це, вельможний пане. То серце козацьке своєю любовю до простих людей змусило зазеленіти палицю. І тепер ти мусиш виконати обіцяне – роздати своє добро, повернути Іванові Катерину.
Як не  опирався пан, як не хапався за зброю, однак розділили люди панське майно, самого ж пана вигнали. Молодий козак одружився з красунею Катрею, а те пагіння розрослося по всіх усю дах. Відтоді називають його хмелем – на честь мудрого козака.
Більшість людей знають про те, що оспівана в піснях і легендах рослина широко використовується в легкій та харчовій  промисловості. Приємно вражає запах хмелю в хлібі, пиві тощо. Та,мабуть, не багатьом відомо, що хміль є дуже корисною лікувальною рослиною.
У медицині,наприклад, ефірна олія з хмелю входить до складу валокордину, який є ефективним засобом у разі серцево-судинних неврозів, стенокардії, серцебиття і спазмів кишечнику.
Значно частіше хміль застосовується у народній медицині. Водну настоянку завдяки гіркій речовині, що міститься в хмелі, уживають для збудження апетиту, підсилення травлення. Як знеболювальний засіб відвар хмелю приймають у разі запалення сечового міхура, неврастенії, невралгії, радикуліту та інших нервових хвороб.
Настій шишок уживають у разі запалення нирок (нефриту), водянки, жовтухи, різних хвороб печінки та селезінки, безсоння.
Відвари та настої шишок хмелю застосовують у вигляді припарок та примочок як болезаспокійливий засіб у разі синців. Припарки також добре діють під час лікування від лишаїв. Водною настоянкою миють голову, коли випадає волосся.
Отож, цю чудову рослину варто оберігати від знищення.
Хміль несе нам здоровя.

КВІТКА БОГИНІ ВЕСНИ ОСТАРИ – КОНВАЛІЯ
Мабуть, немає людини, байдужої до весняної лісової квітки – конвалії. Ці ніжно-білі ароматні квіти здавна оспівано у віршах та піснях багатьох народів.
Що може бути таким простим і таким чарівним, як не конвалія? Кілька біленьких,немов із порцеляни, дзвіночків на довгій стеблині і двійко світло-зелених листків – от і все, але яке диво, яка довершеність! Особливо гарна конвалія, у своєму лісовому середовищі, на галявині, серед негустого лісочка, оточена безліччю яскраво-зеленого листя!
Та найкраще, що в ній є, – пянкий запах. Це один з найкращих, найтонших приємних запахів, з якими можуть зрівнятись хіба що запахи фіалки й резеди. Щоправда, конвалію ніколи не можна залишити у кімнаті , де сплять , бо від її запаху починає боліти голова. Зате як приємно вдихати той цілющий аромат на свіжому повітрі, особливо в лісі, коли його вам навіває легенький подих вітру.
Цінна лікарська рослина. Настої з її квіток безцінні в разі серцевих недугів. Для виготовлення ліків використовують квітки конвалії, рідше листя і кореневища.
Тепер конвалія для нас – лише прикраса, і хіба що зрідка букет Трійцю, який беремо із собою до церкви, набуває повної символіки.
СВЯТО «СИМВОЛІКА КВІТІВ»
Наші пращури намагалися ще з колиски привчити немовлят свято ставитися до всього живого й неживого ,що оточувало дитину. Поетизований текст колисанок одухотворив шляхетну повагу до звірів, багато рослинного і тваринного світу.
Коли підростала дитина,першими екологічними уроками були ігри-забави з назвами «Квочка», «А ми просо сіяли», «Мак», «Берізка», «В сухого дуба» тощо.
Ми маємо бути переконані в тому,що для збереження себе самих і наступних поколінь нам слід повернутися до своїх правічних джерел – ставлення до природи як до основи життя.
Здавна життя людей було тісно повязане з рослинним середовищем. Ліси і джунглі, степи й савани, луки і прерії можна з повним правом назвати зеленою колискою наших далеких предків. «Зелені друзі» оберігали людину від негоди,звірів; давали тепло й затишок, зброю для полювання і примітивні знаряддя праці, посуд та інші речі. Плоди,коріння,молоді пагони були основною їжею,деякі рослини допомагали лікувати хвороби.
Сьогодні ми поговоримо про символіку, повязану з квітами.

«ТИ ПРИЙДИ ДО МЕНЕ ,ХРЕЩАТИЙ БАРВІНКУ»
 Барвінок хрещатий.
Невисокий, 30-60 см заввишки,вічнозелений напівкущик з повзучими пагонами, що утворює такі щільні зарості,що подекуди на 1 м2 їх налічується сотні. Листки супротивні,шкірясті, цілокраї, зверху блискучі. Квітки сині, поодинокі, пазушні,правильні, лійкоподібні, п’ятичленні. Цвіте в травні-червні. Квіти запилюються комахами.
Росте барвінок у лісах, переважно грабових або грабово-дубових, у місцях достатньо освітлених і зволожених, на галявинах, біля доріг, на просіках, порубках. Поширений у Карпатах, на західному Поліссі, у лісостеповій та західній степовій зонах.
Лікарська рослина. Препарати з неї регулюють кровяний тиск, поліпшують роботу серця, розширюють судини мозку тощо.
Рослину не можна виривати з кореневищем – це призводить до її винищення.
Барвінок – символ невмирущості, віри у свої сили, у всепереможність природи.
Ще за тих часів, коли в Карпатах люди поклонялися язичницьким богам,теплої купальської ночі молодь бавилася біля яскравої ватри.
Однієї такої ночі дівчата плели вінки на берегах Черемоша, слухаючи голоси ставних легенів, котрі гуляли біля річки.
Ось вінки вже сплетені. Лунко сміючись, веселою ватагою побігли юні чарівниці до Черемоша, аби кинути вінки на воду. Пливіть, мовляв, віночки, до щасливого берега кохання!
Лише Лади, наймолодшої і найвродливішої, не було серед дівчат. Вона так захопилась збиранням квітів, що забрела далеко в ліс та й заблукала.
Злякалася Лада, опинившись сама-самісінька в нічному лісі. Почала гукати, кликати своїх подруг. Та дарма, лише таємниче відлуння котилося лісом. Під темними кущами з’явилися небачені квіти. Вони розкривали свої ніжні пелюстки й сяяли сріблясто, манили до себе, ніби обіцяючи розкрити якусь таємницю.
Нахилилася Лада, зірвала квітку, вплела до свого барвінкового вінка. І стало диво: засвітився вонок блакитним світлом. Замість різнобарвних лісових квітів постали у вінку темно-зелені гладенькі листочки, а з-поміж  них визирнули ніжно-блакитні п’ятипелюсткові квіти.
І почула дівчина тихий голос, народжений нічним вітерцем:
- Памятай, Ладо, що пять пелюсток цієї квітки – то пять умов щасливого подружнього життя. Запамятай їх і збережи в серці своєму на все життя: перша пелюстка - то краса, друга - ніжність , третя – незабутність, четверта – злагода, пята – вірність.
Будь щаслива!..
Замовк голос, приліг вітерець між трав лісових, стало навкруги тихо-тихо.
І тоді якась невідома сила повела дівчину через ліс. Почало благословляти на світ. Лада опинилася на крутому березі Черемоша. Нікого там уже не було. Молодь давно додивлялась останні сни купальської ночі по своїх оселях.
Стояла Лада над Черемошем і все вагалася: чи кидати їй цей дивний вінок у кришталеві води, чи зберегти його для себе?
Незчулася, як підійшов до неї файний легінь, легенько торкнувся рукою її плеча й мовив:
-Забарилась ти, Ладо зі своїм вінком. Черемош його не прийме. Може, мені подаруєш той вінок?
Не промовила дівчина ні слова. Мовчки простягнула файному легіню свій вінок.
А потім гойдалися дерева, спяніло плив зелений ліс і радісно шепотіли хвилі Черемоша.
Вінок упав на траву, розсипався, розрісся веселими зеленими стьожками попід кущами, глянув на світ блакитними очима квіточок.
…Довге й щасливе життя прожила Лада зі своїм нареченим, а молодь відтоді плете вінки з барвінку, аби не переводилося на нашій землі щасливе й вірне кохання.

«ОЙ, ВОЛОШКО, ВОЛОШКО!..»
Одно- або дворічна павутини сто-опушена рослина, 25-70 см заввишки, з прямостоячим, від середини дуже розгалуженим стеблом. Листки чергові, сіро-зелені, павутинисто - шерстисті; прикореневі – черешкові, перистороздільні, верхні – цілокраї сидячі. Цвіте в червні – липні. Росте як бурян у посівах зернових культур, багаторічних трав, особливо по краях полів майже на всій території України.
Розмножується насінням, схожість якого зберігається до 10 років. Ось чомц волошка синя нерідко є злісним буряном.
Але вона є лікарською рослиною. На ліки збирають тільки крайові лійкоподібні квітки кошиків.; їх вищипують із суцвіття вручну і нещільно складають у кошики. Сушать тільки в затінку під наметом з доброю вентиляцією. Препарати з них використовують у медицині як сечогінний , а також жовчогінний та потогінний засіб: від водянки, жовтяниці, у разі запалення нирок і сечового міхура.
Настій квітів уживають у разі застудних захворювань, кашлю, запорів, болю в шлунку, гарячки та сильного серцебиття.
Волошки – окраса хлібних нив, вірні супутниці житнього поля.
Уперше про волошку синю згадує Пліній Старший, який живу у І ст.. до н. е., у часи, коли жито як хлібний злак недавно проникло у Стародавній Рим. З інших джерел відомо, що волошка потрапила до Європи значно пізніше, під час  хрестових походів, разом з іншим буряном – кукілем.
У нашому народі цю рослину називають ще васильком. Походить ця назва з романтичної української легенди про парубка Василя.
…Жив у одному селі легінь Василь. До всякої роботи був здібний, тай собі хлопець хоч куди.
Якось працював у полі,забарився та й вирішив переночувати під гаєм біля озера. Ліг у пахучу траву і швидко заснув. І наснився йому дивний сон. Ніби біля нього сидить дівчина і гладить його волосся. Вона вся в блакитному , очі в неї сині й коса довга.
Василь не міг надивитись на польову красуню. А потім простягнув руку, хотів доторкнутись до неї, але прокинувся. Марево щезло.
Наступного вечора Василь знову не пішов додому, а залишився ночувати в полі. І як висипали зірки на небі, раптом на тому лузі знову зявилася дівчина-красуня. Присіла біля житнього поля й тихо заспівала. Поле підспівувало їй. Захоплена піснею,вона й незчулася, як тихенько підкрався до неї Василь. Міцно схопив, пригорнув до себе. Задивився Василь у сині очі, і йому здалося, ніби вся краса землі відбилася в них – глибоких і чарівних. А дівчина перелякано тремтіла.
-Хто ти?
Злякані уста ледь-ледь осяяла усмішка.
-Хто ти?-перепитав хлопець.
Вона схилила голову, одказала несміливо:
-Волошка.
«Волошка, Волошка …» - прошепотіло з вітром жито.
«Волошка, Волошка»,- пролетіло ген-ген вдалину.
І затихло.
З того часу майже не приходить Василь додому. Цілими ночами разом з Волошкою блукав полями. Кохання, велике й щире, наповнювало їхні серця.
Але батько Волошки, дізнавшись про любов дочки до Василя, розгнівався на неї. Бо хіба личило, щоб його красуня-донька кохалася з бідним парубком?
І прокляв він Волошку.
Зашуміло поле,застогнала земля.
Пішов гомін, страшний гомін: «Прокляв, прокля-ав!»
І зацвіла тоді Волошка синьою квіткою посеред поля.
-Волошко, Волошко ,де ти?! – гукав Василь.
-Це я  - квітка…
Не повернувся Василь до людей. Тільки згодом побачили вони посеред жита ще одну синю квітку.
Так і цвітуть по житах ті сині квіти й донині.
А люди назвали їй волошками й васильками.
Існує ще одна легенда про цю квітку.
…Якось небо дорікнуло колоссю хлібного поля, мовляв: усе, що є на зелі, вдячне йому, небові: квіти посилають свій аромат, ліси – таємничий шепіт, птахи – спів; тільки колосся не дякує йому, хоча само небо напуває коріння життєдайним дощем.
«Навпаки, ми дуже вдячні тобі,- сказали колоски. – Бо прикрашаємо землю морем зелені. А по іншому ми не можемо виразити тобі свою вдячність. Допоможи нам, і ми будемо завжди тобі вдячні.»
« Гаразд,- відповіло небо. – Якщо ви не можете піднятися до мене , я зійду до вас».
І не бо наказало землі зростити серед колосків сині квіти – частинку самого себе. Відтоді стебла хлібних злаків при кожному подмухові вітру нахиляються до посланців синього не ба – волошок і нашіптують їм ніжні слова любові.
Росте серед посівів жита, пшениці, льону, рідше – на парових полях.
Популярна волошка в різних країнах світу ( Німеччині, Франції, Бельгії).
Важливу роль відіграє волошка в народних святах, повязаних із хліборобством (виведення колоса).

«СЕЙ СВІТ, ЯК МАКІВ ЦВІТ»
Мак- однорічна відстовбурчено волосиста рослина висотою 20-50 см, з молочним соком. Листки глибокоперистороздільні. Квітки великі – 3,5 – 5  см у діаметрі. Плід – куляста або широкооберненояйцеподібна коробочка з 8-20- променевим диском. Цвіте у травні-липні. Росте як буря на полях, схилах, уздовж доріг, на перелогах по всій Україні, але найчастіше в західних лісостепових і степових областях  і Криму.
Міжнародна назва походить від латинських слів, що в перекладі означають «справжня дитяча каша». Це повязана з тим, що раніше сік маку додавали в дитячу їжу, щоб  діти добре спали (до речі, це шкідливо для організму дитини). Видова назва походить з грецької мови.
Є багато сортів маку, серед них чимало форм із повними квітками. У них значна кількість тичинок перетворилися на пелюстки.
В Україні росте дванадцять видів маку. Два з них у культурі, до того ж жоден не залишився поза увагою народної творчості.




Хімія
9 клас
Розділ: «Хімічні реакції»

Тема. Окисно-відновні реакції 
Мета:
навчальна: закріпити знання учнів про окисно-відновні реакції, поняття окисника і відновника, процесів окислення і відновлення, ступеня окислення; перевірити вміння учнів писати окисно-відновні реакції методом електронного балансу;
розвивальна: розвивати вміння учнів спостерігати природні явища і пояснювати їх хімічну природу.
виховна: виховувати творчий підхід до навчання.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форми і методи: групова, хімічний експеримент, фронтальна (розминка), рольова гра.
Обладнання: періодична система Д.І.Менделєєва у кожного учня, комп'ютер, екран. Реактиви: Zn, НСl, Н202, картопля, бенгальський вогонь, сірники. Опорні конспекти.


План уроку

І. Організаційний момент (1-2 хв.)

ІІ. Актуалізація знань (розминка) (10-12 хв.)

ІІІ. Окисно-відновні реакції у природі. (баланс) Робота з опорними конспектами.

ü  Вулканічна діяльність
ü 

(10 хв.)
 
Гейзери
ü  Руйнування гір
ü  Блискавка

Експериментальна частина
(робота з опорними конспектами)

ü 

фермент
 
Учнівський експеримент:
а) Zn + HCl →                
б) H2O2

(7 хв.)
 
 


Наближається Новий рік.
Усім відомий бенгальський вогник. Згадайте хімічні процеси.

ІV. Казка-загадка «Червона Шапочка».

V. Відновіть сторінки зошита (5 хв.)
… →Zn + SO2          … → Al2O3 + Fe

VІ. Підсумки уроку (2-3 хв.)

VІІ. Домашнє завдання (1 хв.):підручник П.П.Попель ,Л.С.Криля,с.78 № 119-124

Хід уроку

І. Організаційний момент
Учитель: «Добрий день! Сьогодні ми підведемо підсумки нашої сумлінної праці з теми «Окисно-відновні реакції».
Тема нашого уроку «Окисно-відновні реакції. Окисно-відновні реакції у природі». Але спочатку треба відновити в пам’яті необхідні знання з даної теми».

ІІ. Актуалізація знань

Питання:
1. Чим відрізняються окисно-відновні реакції від реакцій, що протікають без зміни ступеня окиснення?
2. Ступінь окиснення – це…
3. Як змінюється ступінь окиснення окисника? За рахунок чого?
4. Як змінюється ступінь окиснення відновника? За рахунок чого?
5. Окисник – це …, відновник – це… .
6. Процеси окиснення, відновлення.

ІІІ. Окисно-відновні реакції у природі

Закінчити рівняння реакцій, скласти електронний баланс.

Робота з опорним конспектом

ü Вулканічна діяльність
S + O2
C + O2
CO2 + C →
CO + O2

ü Гейзери
Cu + O2
H2S + O2

ü Руйнування гір
Fe + O2

ü Блискавка
N2 + O2
NO + O2
Окисно-відновні реакції в житті та побуті

Експериментальна частина (баланс)

1)        а) Zn + HCl →                  
(що спостерігаєте, тип реакції)

фермент
 
 


б) H2O2
(що спостерігаєте, тип реакції)

2) Бенгальський вогник
KClO3
MgO + O2
IV. Казка-загадка «Червона Шапочка» (рольова гра)

Завдання:
Вгадати хімічні імена елементів - дійових осіб у казці, визначити їх ролі (як окисника і відновника), можливі варіанти сполук.

Мова за кадром:
Якось зустрілись у лісі старі друзі Червона Шапочка і Сірий Вовк. Вовк: «Привіт, красуня Червона Шапочка!»
Шапочка: «Привіт, Вовче!»
Вовк: «Що на цей раз ти робиш у лісі?»
Шапочка: «Гриби збираю».
Вовк: « І я збираю! Тільки в мене не має більше часу їх збирати! А скільки грибів ти назбирала?»
Шапочка: «Шість!»
Вовк: «Мені соромно, бо в мене тільки два. На тобі мої два грибочка, а то я поспішаю на побачення до лисиці!»
Шапочка: «Дякую тобі, Вовче!»

Завдання: запропонуйте варіанти можливих хімічних сполук (лужноземельний метал і халькоген).

Мео + неМео → Ме+2 неМе-2

Наприклад, Сао + S → Ca+2S-2

V. Відновіть сторінки зошита

Учень: «Я знайшов старий зошит із хімії моєї сестри, який я порвав, коли був малим. Учитель завжди говорить, що зошити з хімії треба зберігати. І зараз мені потрібно відновити порвані сторінки. Хто мені допоможе?
(баланс)
… →Zn + SO2          … → Al2O3 + Fe
VІ. Підсумки уроку
Оцінки за урок.
VІІ. Домашнє завдання: підручник П.П.Попель ,Л.С.Криля,с.78 № 119-124
Учитель: «Підводячи підсумки уроку, я хочу визначити основний принцип, за яким готувався цей урок. Понад 2400 років тому Конфуцій наголошував:

Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я запам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію».

Додаток до уроку


Прізвище

Дата

Тема. Окисно-відновні реакції

1.


Написати реакції методом електронного балансу
І варіант
ІІ варіант
S + O2 = SO2
-
-
C + O2 = CO2
-
-
CO2 + C = СО
-
-
CO + O2 = CO2
-
-
H2S + O2 = SO2 + H2O

CH4 + O2 = CO2 + H2O


Fe + O2 = Fe2O3



N2 + O2 = NO



NO + O2 = NO2


2. Експеримент (2 бали)

Закінчити рівняння реакцій та написати їх методом електронного балансу
І варіант
ІІ варіант
Zn + HCl =                        


б) H2O2 (фермент) =


3. Задача-загадка

KClO3 =

MgO + O2 =


4. Казка «Червона Шапочка»

Шапочка (хім.ел.?)

Вовк (хім.ел.?)

Варіанти можливих сполук …


5. Відновіть сторінки зошита (о.в.р. баланс)

… →Zn + SO2           

… → Al2O3 + Fe

Сума балів: 

Урок з хімії у 10 класі

Тема: Нітратна кислота та її солі
      Мета: поглибити знання учнів про нітратну кислоту, розглянути властивості нітратної кислоти, зумовлені наявністю в її складі атома Нітрогену у найвищому ступені окиснення, а саме її взаємодію з металами, підкреслити небезпечність концентрованої нітратної кислоти у пожежному відношенні, дати поняття про якісну реакцію на нітрат-йон, ознайомити з її солями – нітратами; удосконалювати вміння складати та пояснювати рівняння хімічних реакцій з позицій уявлень про електролітичну дисоціацію та окисно-відновні процеси;
- розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння аргументувати свою відповідь;
- виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.
   Обладнання і реактиви: набори реактивів, планшетки для мікрометоду на столах учнів; зразки нітратів, нітратна кислота (концентрована), демонстраційні пробірки на столі вчителя; роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, ППЗ «Віртуальна хімічна лабораторія».
  Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
   Методи і форми навчання: індивідуальна та загальнокласна робота, робота з підручником та схемами «Взаємодія нітратної кислоти з металами», «Термічний розклад нітратів», розповідь вчителя, ігри «Чорна скринька» та «Кубування», мультимедійний виступ «Нітрати в харчових продуктах».

   Випереджувальне завдання: групі учнів  підготувати мультимедійний виступ на тему «Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах».

СТРУКТУРА УРОКУ
1.     Організаційний момент………………………………………..2 хв.
2.     Мотивація навчальної діяльності……………………………..2 хв.
3.     Актуалізація опорних знань…………………………………...4 хв.
4.     Вивчення нового матеріалу……………………………………20 хв.
5.     Рефлексія………………………………………………………..12 хв.
6.     Підведення підсумків уроку…………………………………...3 хв.
7.     Домашнє завдання……………………………………………...2 хв.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент. Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на робочий настрій.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. За її допомогою одержують багато необхідних людині речовин: добрива, без яких не можуть розвиватися рослини, вибухові речовини, ліки, барвники, пластмаси, волокна та ін. Вона – один з найважливіших окисників хімічної промисловості, може бути навіть окисником ракетного палива. Саме про цю речовину піде мова сьогодні. Як ви думаєте, якій речовині ми присвятимо наш урок? Так, ви праві. Це нітратна кислота (повідомляється тема уроку).

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Нітратна кислота має багато спільного з кислотами, вивченими нами раніше. Давайте пригадаємо, які властивості є типовими для кислот.

ІV. Вивчення нового матеріалу.
   1)Прошу учнів об’єднатися в групи та  направити по одному представнику до дошки для проведення «Кубування»:
 *      Фізичні властивості нітратної кислоти
 **    Добування нітратної кислоти

***       Застосування нітратної кислоти

****       Типові хімічні властивості нітратної кислоти

*****   Добування нітратів

******  Вплив нітратів на здоров’я.

   Представники груп підкидають куб по черзі. Залежно від того, на яку цифру ви натрапите, такий розділ підручника вам слід опрацювати і виконати відповідні завдання. Кожна група отримує для опрацювання відповідну інформацію (дивись додаток) додатково до матеріалу підручника.

 Пропоную декілька таких завдань:
   1. Напишіть рівняння реакцій взаємодії нітратної кислоти з ВаО, Na2O, Ca(OH)2, KOH, Zn(OH)2. Де можливо, складіть йонні.
   2.  Запропонуйте не менше чотирьох способів отримання калій нітрату.
   3.  Складіть рівняння реакцій по запропонованій схемі:
                 N2 –> NO –> NO2 – HNO3 –> NH4NO3
   2) Специфічні властивості нітратної кислоти, а саме її взаємодію з металами розглянемо при допомозі вчителя, скориставшись схемою №1, а термічний розклад нітратів – схемою №2 (дивись додаток). Демонстраційний експеримент. Взаємодія нітратної кислоти з металами, якісна реакція на нітрат-йон (проводиться у витяжній шафі).
   3)  Лабораторна робота. Ознайомлення із зразками нітратів.
Проводиться інструктаж з ТБ.
Виконується робота в парах, результати фіксуються в зошитах для лабораторних і практичних робіт.    
3)  Питання щодо вмісту нітратів у харчових продуктах та їх впливу на здоров’я пропонується 1 – 2 учням як випереджувальне завдання. Результатом їх роботи є мультимедійна презентація і виступ перед класом (дивись електронний варіант).
V. Закріплення нового матеріалу (рефлексія).
   1) Евристична бесіда.
  Чи може  рослина накопичувати біологічну масу за нестачі нітратів у грунті?
  Чому ж тоді ми говоримо про вміст нітратів в овочах і фруктах?
  Чому сьогодні перевіряють воду на вміст нітратів?
   Які рослини накопичують найбільше нітратів?
   Як зменшити вміст нітратів у харчових продуктах?
    2) Гра «Чорна скринька». Впізнайте речовини, які знаходяться у чорній скринці:
·        Ця речовина зарекомендувала себе в медицині. У вигляді олівця чи водного розчину його застосовують для виведення бородавок та в стоматології.  А спеціальні бактерицидні папірці змочують водою та накладають на опіки й порізи  (Ляпіс або аргентум нітрат).
·        Ця речовина відома з давніх пір. В ІХ ст. китайці використовували її для виготовлення чорного пороху. Вміли виготовляти цю речовину і козаки. За часів Визвольної війни 1648-1654 років на Сечі існував пороховий завод, який виробляв порох для війська Б. Хмельницького  (майже 1000 тонн). Ще вона застосовується як комбіноване мінеральне добриво  (Калійна селітра або калій нітрат) 
     3) Кімнатну рослину необхідно удобрювати азотним добривом, але в наявності є тільки нітратна кислота і цинк. Знайдіть вихід із ситуації.
     4)  Стічні води хімічного комбінату містять амоніак. Запропонуйте спосіб нейтралізації амоніаку, який можна застосувати в сільському господарстві.
     5)  В «Мандрах Гулівера» є епізод про те, як герой відвідував Велику Академію наук у місті Лагадо, де побачив, як вчений добуває селітру з повітря: «В його розпорядженні були дві великі кімнати, заповнені дивовижними предметами і 50 помічників. Вони згущували повітря в суху речовину, виділяючи з нього селітру…». Чи можливо це? Якщо так, то поясніть цей епізод з точки зору хімії.
   VI. Підведення підсумків уроку.
   Учитель оцінює результативність роботи груп і окремих учнів на уроці, виставляє оцінки.
   VІІ. Домашнє завдання.
   Учням пропонується прийняти участь в змаганні на кращу шпаргалку. Відомо, що якщо добре попрацювати над виготовленням шпаргалки, то іспит можна легко скласти і без неї. Конспектувати навчальний матеріал пробують усі, але мало хто робить це  грамотно. Ми проведемо змагання на кращу шпаргалку, але не просто шпаргалку, а витвір мистецтва. У центрі зобразимо декілька найголовніших ключових понять.. Виділимо їх шрифтом або кольором, обведемо або підкреслимо. Проведемо у різні боки стрілочки, зазначимо, яких понять стосуються ключові слова. Можна зробити малюнки-символи (піктограми). Можна творити, придумувати, пробувати різні варіанти. Умова лише одна: шпаргалка повинна бути зрозуміла будь-кому з присутніх.  


 Додаток 1
Нітратна кислота
   Нітратна кислота НNО3 – безбарвна рідина з їдким запахом. Внаслідок зберігання жовтіє. Дуже гігроскопічна, «димить» на повітрі, оскільки її пара з вологою повітря утворює крапельки туману. Змішується з водою в будь-яких співвідношеннях. Кипить за температури +86°С. За температури - 42°С переходить у кристалічний стан. Густина нітратної кислоти складає 1,52г/см³. Суміш з одного об’єму нітратної та трьох об’ємів хлоридної концентрованих кислот – «царська горілка». В ній розчиняється навіть «цар металів» – золото. Нітратна кислота токсична. У разі потрапляння на шкіру викликає опіки у вигляді жовтих плям (реакція нітратної кислоти на білки).
   Одержати нітратну кислоту можна з нітроген (ІV) оксиду:
                  4NO2 + O2 + 2H2O = 4HNO3
   У промисловості її одержують каталітичним окисненням амоніаку, який, в свою чергу, утворюється в результаті сполучення водню й азоту повітря.
   У невеликих кількостях нітратна кислота може утворюватися в природі при грозових розрядах, звідси і її наявність у дощовій воді.
   Розведена нітратна кислота має всі типові властивості кислот. Вона належить до сильних кислот, і у водних розчинах дисоціює практично повністю. Вона змінює забарвлення індикаторів, взаємодіє з основними оксидами, основами та солями, але далеко не з усіма, а лише, якщо береться сіль слабшої або леткішої за неї кислоти.
   На світлі частково розкладається:
                   4HNO3 = 4NO2 + O2 + 2H2O
   Саме тому її зберігають в склянках темного скла у прохолодному місці.
   Специфічні хімічні властивості нітратної кислоти зумовлені тим, що атом Нітрогену в ній виявляє свій найвищий ступінь окиснення +5, тож нітратна кислота є сильним окисником і взаємодіє майже з усіма металами. За такої взаємодії водень, як правило, не виділяється. Атоми Гідрогену зв’язуються в молекули води. Кислота ж, залежно від концентрації і активності металу, може відновлюватися до сполук Нітрогену зі ступенями окиснення від +4 до – 3 (дивись схему №1).  Наприклад:
                    Pb + 4HNO3(конц) = Pb(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O
                    3Ag + 4HNO3(розв) = 3AgNO3 + NO + 2H2O
   Якісною реакцією на нітрат-йон є виділення бурого газу:
                    2NaNO3 + 2H2SO4 + Cu = 2NO2 + CuSO4 + Na2SO4 + 2H2O
Нітратна кислота – один з найважливіших продуктів хімічної промисловості. Велика її кількість витрачається на виробництво азотних добрив, вибухових речовин, ліків, барвників, пластмас, штучних волокон та інших матеріалів. Димлячи нітратна кислота застосовується у ракетній техніці як окисник ракетного палива. Також вона застосовується у процесах золочення, травлення металів, фотографії.

Додаток 2
Нітрати
   Одноосновна нітратна кислота утворює лише середні солі – нітрати. Нітрати добре розчинні у воді, токсичні, тверді кристалічні речовини.
   Нітрати натрію, калію, кальцію та амонію називають селітрами або нітратними (азотними) добривами.
   Нітрати, як і нітратна кислота, здатні розкладатися під час нагрівання (дивись схему №2).
   Натрій нітрат застосовують у виробництві ковбас, шинки, риби, деяких сортів сиру. Перетворюючись на натрій нітрит під дією мікроорганізмів, він перешкоджає окисненню м’яса і зберігає привабливий рожевий колір м’ясних виробів, поліпшує смак сирів, облагороджує їх запах.
   Гранична допустима доза споживання нітратів на добу складає 5мг/кг маси тіла. Перевищення норм призводить до порушення функцій крові, створюючи загрозу для життя. Нітрати у шлунково-кишковому тракті утворюють високотоксичні сполуки, які спричинюють набряк легенів, кашель, блювоту, серцеву недостатність, вражають печінку, та призводять до  розвитку злоякісних пухлин.
   Нестача Нітрогену сильно позначається на формуванні пігментної системи рослин, гальмується ріст, послабляється утворення бічних пагонів, спостерігається дрібнолистковість. Одночасно зменшується розгалуженість кореневої системи. Один з ранніх проявів азотного дефіциту – бліде забарвлення листків, викликане ослабленням синтезу хлорофілу.

Схема № 1

Взаємодія нітратної кислоти з металами


HNO3(розб)     NH4NO3         N2                        NO              Не взаємодіє


                       LiMg Al Zn Cr FeSn Pb H2 CuAg Au Pt


HNO3(конц)   N2O                          NO2                                Не взаємодіє


Al. Cr. Fe пасивуються в концентрованій нітратній кислоті, утворюючи на поверхні щільну оксидну плівку, стійку проти дії HNO3.
Схема № 2
Термічний розклад нітратів

                                  ліворуч від Mg
                                                        Me(NO2)n + O2
                         Mg ---------Cu
  Me(NO3)3                                     Me2On + NO2 + O2
                     
                         праворуч від Cu
                                                                               Me + NO2 + O








Немає коментарів:

Дописати коментар