Опис досвіду роботи вчителя хімії
та біології Зволінської О.Я.
Вступ
Сьогодні існує багато форм і методів навчання хімії та біології, що орієнтовані на краще засвоєння учнями матеріалу, підвищення якості їх умінь і навичок. Але для досягнення цієї мети необхідно урок будувати таким чином, щоб він був не лише цікавим, але і не перевантаженим для учня. Ефективність його зростає , коли поряд із класичними методами широко використовуються активні форми навчання.
З метою стимуляції пізнавального ставлення до навчання, розвитку творчого і продуктивного мислення, уміння спілкуватися один з одним, я використовую різні форми і методи навчання.
Я працюю над проблемою «Екологічне виховання учнів на уроках біології та хімії і в позакласній роботі».
Мета:
- формування в учнів засобами навчального предмета системи знань про речовини, живі об’єкти та хімічні і біологічні процеси, які необхідні для соціалізації та самореалізації особистості, підвищення рівня навчання, творчої компетентності учнів;
- формування активної діяльності учнів, самостійності за умов гуманізації навчального процесу для розвитку предметних компетентностей як умови формування наукового світогляду учнів на уроках хімії та біології.
Актуальність проблеми
Оновлення
сучасної системи освіти змінює вимоги до знань, умінь та навичок з предмету хімія та біологія, компетентний підхід до навчання, як учителя, так і учня, головне питання якого: «З якою метою
вивчати?»
Актуальність даної проблеми визначається змінами, що відбуваються в умовах реформування середньої освіти. Зміст та завдання шкільного курсу хімії та біології вимагають нових переходів до організації навчальних процесів, спрямованих на розвиток здібностей школярів, формування навичок самостійного наукового пізнання та самореалізації особистості.
Новизна проблеми: переосмислення
змісту та розробка нових підходів до вивчення хімії та біології із застосуванням
активних методів навчання, розвиток предметних компетентностей, формування наукового світогляду учнів . Для розв’язання
цієї проблеми працюю над такими завданнями :
- формування та розвиток умінь активної пізнавальної
- діяльності школярів;
- виховання самостійності.
Об'єктом дослідження є
навчально-виховний процес з хімії та біології у школі.
Предмет дослідження: зміст, форми й методи організації навчання та керування пізнавальною діяльністю школярів .
Провідні ідеї досвіду:
1. Розвиток
компетентностей учнів на уроках хімії, як інтегрованого результату
навчальної діяльності, організація
навчання учнів з урахуванням логіки пізнання, створення умов для вияву
потенційних можливостей школярів, розвиток в учнів інтересу до самопізнання і
самовизначення, прагнення до творчості.
2. Розкрити науковий та світоглядний потенціал предметів хімія та біологія, як умову формування майбутнього інтелекту нації. Оволодіваючи світоглядом, дитина по-новому починає бачити світ як дещо єдине ціле, прагнутиме до гармонії з природою.
3. Ефективне використання інтерактивних методів навчання в системі роботи вчителя хімії та біології.
Реалізація провідних педагогічних ідей
Головним
завданням школи є підготовка дитини до самостійного життя , а суспільство
потребує виховання громадянина з високим рівнем активності, ціліснім баченням
проблем, готовністю до їх вирішення. Тому зрозуміло, що навчальна діяльність насамкінець
повинна не просто дати школяреві суму знань, умінь та навичок, а – сформувати
його компетентність. «Під компетентністю розуміють структуровані набори знань,
умінь, навичок і ставлень , що набувають у процесі навчання»
Загальні
критерії оцінювання навчальних досягнень учнів визначають 5 ключових
компетентностей: уміння вчитися, здоров'язберігаючу,
загальнокультурну(комунікативну), соціально-трудову, інформаційну. Кожна
компетентність має три компонента: мотиваційний, змістовий, процесуальний.
На уроках хімії та біології я формую основні
поняття, теорії і закони, які з року в рік розширюються, поглиблюються.
Теоретичний матеріал завжди поєдную з практикою (лабораторні, практичні роботи,
під час яких досліджуємо властивості речовин, органи, системи органів, явища,
правила безпечної поведінки людини). При цьому використовую різні стилі
навчання : візуальний(таблиці), сприйняття на слух,сприйняття на дотик (деякі
речовини можна поторгати руками), сприйняття в динаміці (5 кл. – атоми,
молекули, рух молекул, прості і складні речовини; 7 кл. – закон збереження маси
речовини). Крім того, формую досвід роботи учнів з текстами підручника (вміння
виділити головне – 5-6 кл.), навички співпраці в інтерактивній групі,
самостійного опрацювання матеріалу.
Завдання сучасної школи - виховання всебічно розвинутих громадян, які усвідомлюють власну відповідальність перед суспільством за збереження життя на Землі, формування екологічної культури серед учнів.
На сьогодні рівень ставлення людини до природи визначається розвитком нової екологічної культури, у процесі опанування якої людина усвідомлює загальні закономірності розвитку природи й суспільства, підкоряє всі види своєї діяльності вимогам раціонального природокористування, піклується про покрашення природного середовища, не допускаючи його руйнування та забруднення.
Завдання екології — вивчити функції природи, пізнати її закони з метою регулювання взаємовідносин між природою й людиною. У 30-х рр. XX ст. відбувається узагальнення експериментальних спостережень, створюються теоретичні концепції про екосистеми. Екологія стає самостійною наукою. Як наука екологія користується методами й поняттями інших біологічних наук, а також математики, фізики, хімії. Сьогодні так багато говорять про екологію, що виникло дві точки зору. Перша: екологія — це загальнобіологічна наука зі своїм предметом дослідження й завданнями. Друга: екологія — це не наука, а точка зору, загальнонауковий прийом, оскільки можна говорити про екологізацію всього знання. З двох положень треба прийняти золоту середину. Екологія — це й загальнобіологічна наука, і світогляд, точка зору на природу.
Немає коментарів:
Дописати коментар